Vyhledávání zájezdu
Pamír na kole - Tádžikistán

Pamír na kole

Tádžikistán

, Kemp



Pamír na kole

Počet termínů:

2 termíny / 0 Last minute / 0 First minute

Strava:

Polopenze

Doprava:

letecky -

Počasí:



Popis zájezdu

Cyklistický přejezd Pamíru kvůli obtížné logistice, náročnému terénu i klimatu a velké časové náročnosti dosud podniklo pouze pár odvážných jedinců. S doprovodným džípem, kuchařem a po trase, kterou jsme pro vás připravili, si však můžete tento unikátní zážitek dopřát i vy.

Putování zahájíme v Oši – jednom z nejrušnějších a nejstarších měst celé Střední Asie ležícím na Hedvábné stezce. Odtud budeme postupně stoupat až do Sary-taš – poslední osady před kyrgyzsko-tádžickou hranicí. Pohled na jednolitý hřeben Pamíru s dominantním Pikem Lenina (7134 m) v nás vzbudí respekt a očekávání toho, co se skrývá za zdánlivě nepropustnou horskou hradbou.

Přes nejnepřívětivější bezcelní zónu světa přejedeme kyrgyzsko-tádžickou hranici, překonáme tři čtyřtisícová sedla a spustíme se k jezeru Karakul. Zde odbočíme z Pamírského traktu a srdcem největšího středoasijského národního parku NP Pamír překonáme údolím Bartangu pamírský hřeben. NP Pamír je opravdu pozoruhodné místo – zahrnuje 40 šestitisícových vrcholů, několik ledovců a jezer. Díky jeho odlehlosti a řídkému osídlení disponuje vzácnou biodiverzitou – nalezneme zde 100 druhů endemických rostlin a 160 různých druhů ptáků. Z kola budeme pozorovat stopy vzácných kopytníků, při troše štěstí nám cestu zkříží ovce Marko Polo a za šera budeme pátrat v krajině, zda neuvidíme lesknoucí se oči sněžného leoparda.

Údolí Bartangu opustíme v městečku Rušon. Ačkoliv ospalá, několik stovek obyvatel čítající osada není žádným velkým centrem, na nás bude po týdnu stráveném v divočině Bartangu působit až příliš živě. Z Rušonu poputujeme následující dva dny po proudu hraniční řeky Pjandž. Na druhém břehu tohoto divokého a přehradami nespoutaného toku zahlédneme izolované, téměř středověké afgánské vesnice. Někde se řeka natolik zúží a zařízne hluboko do kaňonu, že můžeme rozeznat muže na oslících a ženy okopávající políčka. Připomíná to pohled do minulosti. I na našem břehu však budeme mít místy husí kůži, neboť silnice je v některých úsecích široká sotva tři metry. Když konečně dorazíme do poslední osady na naší cestě – Kalaikumu, pocítíme opojení z našeho výjimečného zážitku. Odtud se džípy dopravíme do Dušanbe, nakoupíme poslední dárky a letecky se vrátíme domů.


Letenky:

Pro tento zájezd využíváme leteckou společnost Turkish Airlines, která vezme kolo do letadla sice za příplatek, ale nijak neomezuje rozměry zabalené krabice nebo vaku a váhový limit na kolo činí 30 kg. Kolo můžeme zabalit do kartonové krabice, kterou budeme mít k dispozici i pro zpáteční cestu (je nutné ji "zplacatět").

Vnitrostátní přelet Biškek - Oš létáme se společností Pegasus Airlines, přeprava kola na tomto letu je zahrnuta v ceně zájezdu.


Noclehy a stravování:

V oblastech, ve kterých se budeme pohybovat, turistická infrastruktura velmi pokulhává. Je potřeba se na to dopředu, zejména psychicky, připravit. Ubytováni budeme buď ve vlastních stanech (v případě příznivého počasí) nebo v tzv. homestay (tedy u místních obyvatel doma). A to zkrátka proto, že jiné možnosti neexistují. Vždy se budeme snažit přihlížet zejména k aktuálnímu počasí a kapacitním možnostem. Místní obyvatelé jsou velmi přívětiví a v každé vesničce se najde rodina, která nás bude chtít ubytovat. Někdy je však lepší, zejména z hygienických důvodů (možnosti umytí), spát až za vesnicí ve stanech na volném tábořišti poblíž řeky nebo potoka. V ideálním případě počítáme se 7 noclehy pod stanem, zbytek v rodinách.

V ceně jsou zahrnuty snídaně a večeře, je potřeba počítat s nižším výběrem (zejména v údolí Bartangu) - chybí zejména mléčné výrobky, uzeniny a ovoce. Budeme se pohybovat ve velmi chudých oblastech. Pokud nebude možnost najíst se ve vesnici, budeme využívat služeb kuchaře, který s námi pojede.


Náročnost:

Celkem na kole ujedeme přibližně 805 km a překonáme převýšení 10750 m; z hlediska povrchu se jedná především o terén, místy velmi těžký (kamenité cesty, brody, prudké sjezdy i výjezdy); celkově vyšší náročnost je také dána velmi omezenou možností popovážení nebo zkracování denních etap, nadmořskou výškou a velmi proměnlivým počasím.


Doporučené kolo:

Na tento zájezd doporučujeme jednoznačně pouze horské kolo a dobře využijete i celoodpružené.


Klima:

v horách proměnlivé počasí s možností slunce, deště, větru, ve vysokých polohách především v první části zájezdu i sněžení, vzhledem k táboření ve výškách kolem 4000 m očekávejte velmi chladné noci (+0 až –10 °C). V druhé části zájezdu po překonání hlavního Pamírského hřebenu teploty výrazně stoupnou - přes den může být až kolem 35°C.


Průvodce:

Termín 21-218-802 Petr Stříbný


Poznámka:

Zájezd vznikal v červnu 2015, kdy Katka a Jarda Lhotovi společně s Pavlem Janečkem a Tomášem Slívou podnikli průzkumnou výpravu z Dušanbe až do Oše. Pro přátele a přátele přátel psali blog, který si můžete přečíst zde.


Naše doporučení:

Připravili jsme pro vás krátký instruktážní film, jak nejlépe zabalit kolo do letadla. Prohlédnout si ho můžete zde.

Program

1. – 2. den:

Letecky Praha – (Kyrgyzstán), sestavení kol, odpočinek po cestě, prohlídka Oše – 3000 let starého obchodního sídla, ležícího v jihovýchodním cípu Ferganské kotliny na Hedvábné stezce: největší středoasijský bazar Jayma, důležité poutní místo muslimů hora Šalomounův Trůn, na níž údajně spočinul sám prorok Muhammad a jehož povzdech nad krásou okolní krajiny („Oššš...") dal městu název.



3. – 5. den:

Na kole po legendárním Pamírském traktu postaveném sovětskými inženýry ve 30. letech minulého století; z úrodné nížiny řeky Taldyk (960 m) pozvolným stoupáním přes sedlo Čyrčik (2408 m) do městečka Gulča (1570 m); dále divukrásnou Alajskou dolinou prořezávající červené pískovcové kaňony; přes sedlo Taldyk (3615 m) až do Sary-taše (3 dny/203 km/4070 m/asfalt).



6. den:

Volný aklimatizační den v oblasti Sary-taš (3173 m) – poslední výspa civilizace na cestě do Číny (čínská hranice je pouhých 70 km na východ) nebo do Tádžikistánu; výhled na panorama Pamíru s dominantním Pikem Lenina (7134 m); fakultativně cyklistický výlet do vesničky Sary-Mogol – horolezecké základny na úpatí druhé nejvyšší hory Pamíru (70 km/minimální převýšení/asfalt).



7. – 8. den:

Vzhůru na jih po nejvýše položené kyrgyzské silnici přes neprostupnou hradbu Pamíru; zpočátku silnice stoupá volně, po pár kilometrech se asfalt mění v rozbitý beton a za kyrgyzskou celnicí v červený prach; nejvyšší bod na trase sedlo Kyzyl-Art (4280 m); překročení jednoho z nejvýše položených hraničních přechodů světa; přejezd do Tádžikistánu a do autonomní oblasti Horský Badachšán; přes sedlo Jobulak (4264 m) se spustíme k jezeru Karakul (3944 m), nejvýše položenému meteoritickému jezeru na světě (2 dny/101 km/1680 m/rozbitá šotolina s roletou).



9. – 11. den:

První část cyklistiky v NP Pamír: unikátní „černé" jezero Karakul vzniklé dopadem meteoritu před miliony let; opuštění Pamírského traktu a vjezd do NP Pamír pastviny se stády jaků a polodivokých koní; proti proudu řeky Kokuibel po polopouštních náhorních pláních Pamíru; sedlo Kok Jar (3 808 m) a prudký sjezd do izolovaného údolí Bartangu; pohádková vesnička Savnob usazená na hraně kaňonu burácející řeky pod Fedčenkovým ledovcem a zaledněným Štítem nezávislosti (6940 m) (3 dny /173 km/1567m/těžký terén).



12. – 13. den:

Druhá část v NP Pamír: podél řeky Bartang; unikátní horské vesničky Barchadif, Bartang, Basid a Bardara a jejich milí, etnicky rozmanití obyvatelé hovořící téměř zaniklou formou pamírštiny; lokální skryté svatyně vztahující se k místní specifické formě islámu – šíitského směru ismáilíja; dojezd do Rušonu a opětovné napojení na Pamírský trakt (2 dny/142 km/1450m/těžký terén).



14. – 15. den:

Po proudu hraniční řeky Pjandž po Pamírském traktu; výhledy přes řeku na izolované vesničky sousedních afgánských Paštunů; živá městečka a tržiště; kaňony řeky Pjandž v jejichž stěnách je vysekána tato místy neuvěřitelná silnice; dojezd do Kalaikumu, zabalení kol závěrečná večeře v horách.



16. – 17. den:

Přejezd do hlavního města Tádžikistánu Dušanbe; večerní procházka centrálním parkem a kolem hlavních vládních budov; brzký ranní let do Prahy.

GPS souřadnice nejsou dostupné.

Žádné recenze pro tento hotel.